
FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Matematik
MATH 309 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Matematiksel Fizik Denklemleri
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
MATH 309
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı fiziksel olayların diferansiyel denklemlerle modellemesinin öğretilip, matematik ve fizik arasındaki ilişkiyi analiz etmeyi sağlamaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Kısmi türevli diferansiyel denklemlerin düzgün şekle getirilmesi, yer değiştirme denkleminin, telin salınım ve difüzyon denklemlerinin modellemesi, Fourier dönüşümleri ve uygulamaları, Fourier integral gösterimleri, dalga ve ısı denklemine Fourier dönüşüm metodunun uygulanması, Fourier kosinüs ve sinüs dönüşümleri, yarı sonsuz aralıktaki problemlerin çözümleri |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri |
X
|
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Sonlu fark formülleri: parabolik, eliptik ve hiperbolik denklemlerin tanımsal yaklaşımları, türevler için sonlu fark yöntemleri | "Numerical Solution of Partial Differential Eqautions, Finite Difference Methods" by G.D. Smith, Oxford University Press, U.S.A., 3 Edition, 1986. ISBN-13: 978-0198596509 Chapter 2 |
2 | 1 boyutlu parabolik denklemler: problem modellemesi, model problemin açık bir yöntemle çözümü, fark notasyonu ve yaklaşım hatası | "Numerical Solutions of Partial Differential Equations: An Introduction" by K.W. Morton and D.F. Mayers, Cambridge University Press, 2nd Edition, 2005. ISBN-13: 978-0521607933 Bölümler 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5 |
3 | Açık yöntemin yakınsaması, kapalı yöntem, teta yöntemi | "Numerical Solutions of Partial Differential Equations: An Introduction" by K.W. Morton and D.F. Mayers, Cambridge University Press, 2nd Edition, 2005. ISBN-13: 978-0521607933 Bölümler 2.6, 2.7, 2.8, 2.9 |
4 | Üç-zaman seviyeli bir yöntem, daha genel sınır koşulları ve lineer problemler, lineer olmayan problemler | "Numerical Solutions of Partial Differential Equations: An Introduction" by K.W. Morton and D.F. Mayers, Cambridge University Press, 2nd Edition, 2005. ISBN-13: 978-0521607933 Bölümler 2.12, 2.13, 2.16 |
5 | 2 boyutlu parabolik denklem: açık yöntem, ADI yöntemi | "Numerical Solutions of Partial Differential Equations: An Introduction" by K.W. Morton and D.F. Mayers, Cambridge University Press, 2nd Edition, 2005. ISBN-13: 978-0521607933 Chapter 3 |
6 | 1 boyutlu hiperbolik denklemler: CFL koşulu, Lax-Wendroff yöntemi | "Numerical Solutions of Partial Differential Equations: An Introduction" by K.W. Morton and D.F. Mayers, Cambridge University Press, 2nd Edition, 2005. ISBN-13: 978-0521607933 Bölümler 4.1, 4.2, 4.3, 4.4. 4.5,4.6 |
7 | Box yöntemi ve Leap-Frog yöntemi | "Numerical Solutions of Partial Differential Equations: An Introduction" by K.W. Morton and D.F. Mayers, Cambridge University Press, 2nd Edition, 2005. ISBN-13: 978-0521607933 Bölümler 4.8, 4.9 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kararlılık, yakınsama ve tutarlılık | "Numerical Solutions of Partial Differential Equations: An Introduction" by K.W. Morton and D.F. Mayers, Cambridge University Press, 2nd Edition, 2005. ISBN-13: 978-0521607933 Bölümler 5.1, 5.2 , 5.3 |
10 | Sonlu fark yöntemleri, kararlılık koşullarının hesaplanması | "Numerical Solutions of Partial Differential Equations: An Introduction" by K.W. Morton and D.F. Mayers, Cambridge University Press, 2nd Edition, 2005. ISBN-13: 978-0521607933 Bölümler 5.4, 5.5, 5.6 |
11 | Eliptik denklemler: örnekler | "Numerical Solution of Partial Differential Eqautions, Finite Difference Methods" by G.D. Smith, Oxford University Press, U.S.A., 3 Edition, 1986. ISBN-13: 978-0198596509 Chapter 5 |
12 | Genel difüzyon denklemi, konveksiyon-difüzyon denklemi | "Numerical Solutions of Partial Differential Equations: An Introduction" by K.W. Morton and D.F. Mayers, Cambridge University Press, 2nd Edition, 2005. ISBN-13: 978-0521607933 Bölümler 6.7,6.8, 6.9 |
13 | Bu denklemlerin sonlu fark yöntemi çözümleri | "Numerical Solutions of Partial Differential Equations: An Introduction" by K.W. Morton and D.F. Mayers, Cambridge University Press, 2nd Edition, 2005. ISBN-13: 978-0521607933 Chapter 5 |
14 | Eğri bir sınırdaki sınır koşulları | "Numerical Solution of Partial Differential Eqautions, Finite Difference Methods" by G.D. Smith, Oxford University Press, U.S.A., 3 Edition, 1986. ISBN-13: 978-0198596509 Chapter 5 |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | "Numerical Solutions of Partial Differential Equations: An Introduction" by K.W. Morton and D.F. Mayers, Cambridge University Press, 2nd Edition, 2005. ISBN-13: 978-0521607933 "Numerical Solution of Partial Differential Eqautions, Finite Difference Methods" by G.D. Smith, Oxford University Press, U.S.A., 3 Edition, 1986. ISBN-13: 978-0198596509 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
2
|
40
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
70
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
30
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
3
|
42
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
2
|
20
|
40
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
20
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
30
|
Toplam |
180
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Temel matematik, uygulamalı matematik veya istatistik kuramlarına ve uygulamalarına hâkim olur. |
|||||
2 | Matematik veya istatistik alanlarında edindiği ileri düzey bilgi ve becerilerini kullanarak verileri yorumlar, sorunları tanımlar, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
X | ||||
3 | Disiplinler arası yaklaşımla, matematik veya istatistiği gerçek yaşamda uygular ve kendi potansiyelini keşfeder. |
|||||
4 | Matematik veya İstatistik alanında edindiği ileri düzeyde bilgi ve becerilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
X | ||||
5 | Kuramsal ve teknik bilgilerini detaylı olarak uzman olan veya olmayan kişilere rahatça aktarır. |
|||||
6 | Matematik veya istatistik alanlarında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar. |
X | ||||
7 | Matematik veya istatistik alanlarında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır. |
X | ||||
8 | Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular. |
|||||
9 | Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur. |
|||||
10 | Soyut düşünce yapısına hâkim olarak, somut olayları bağlar ve çözüm üretir, veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Matematik veya İstatistik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER

48 Saatlik ‘Matematik’ Maratonu
Milli Eğitim Bakanlığı’nın matematik derslerini keyifli hale getirerek öğrenmeyi kolaylaştırmak hedefiyle başlattığı ‘Matematik Seferberliği’ne İzmir’den destek geldi.

İEÜ’lü profesöre Yunanistan’dan büyük onur
Matematik ve istatistik alanında Türkiye’nin önde gelen isimlerinden biri olan İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Fen-Edebiyat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. İsmihan Bayramoğlu, Yunanistan

‘Dünya Matematik ve Pi Günü’ne özel etkinlik
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Matematik Bölümü, farklı üniversitelerden akademisyen ve öğrencilerin katılımıyla online olarak “Dünya Matematik ve Pi Günü” kutlaması gerçekleştirdi.