
FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Matematik
MATH 121 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Matematiksel Düşünce
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
MATH 121
|
Güz
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Çevrim içi | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Dersin amacı, insanlık tarihinin ilk evrelerinden günümüze uzanan süreçte matematiksel düşüncenin ve bir disiplin olarak gelişen matematiğin geçmişine, ardında yatan sosyo-ekonomik and kültürel (dinsel ve felsefi) dinamiklerine vurgu yaparak karşılaştırmalı bir yaklaşımla ışık tutmak; insanlık tarihi boyunca bilim ve teknolojinin gelişiminde matematiğin önemine dikkat çekmektir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders, matematiksel düşüncenin ve matematiğin tarihsel gelişimine odaklanmaktadır. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tarihe ve Matematiksel Düşünce Tarihine Giriş | |
2 | Matematiksel Düşünce: Çokluk ve Biçim Algısı ve Kavramları | Luke Heaton, ''A Brief History of Mathematical Thought''pp. 1-28; David M. Burton,''The History of Mathematics: An Introduction, New York,7th edition, 2011.'' pp-1-9; Robert E. Lerner,'' Western Civilizations: Their History and Their Culture,13th edition,'' pp. 1-27 |
3 | Matematiğin Temellendiği İlk Toplumsal Yapılar I: Paleolitik Çağ: Avcı-Toplayıcı Topluluklarda Sayı Algısı ve İlkel Sayım | Robert E. Lerner,''Western Civilizations: Their History and Their Culture'',13th edition, pp. 14-23; Carl B. Boyer, ''A History of Mathematics'', 2nd edition,1991pp. 1-9 |
4 | Matematiğin Temellendiği İlk Toplumsal Yapılar II: Neolitik Devrim: Yerleşik Gruplarda Sayı Dili ve Geometrinin Kökeni | R. Lerner, "Western Civilizations: Their History and Their Culture" pp. 32-52; Luke Hodgkin, ''A History of Mathematics: From Mesopotamia to Modernity'',pp.14-30 |
5 | Tarihöncesi Devirlerde Matematik ve Matematiksel Düşünce | R. Lerner, "Western Civilizations: Their History and Their Culture" pp. 56-73; Carl B. Boyer,''A History of Mathematics'', 2nd edition,1991 pp. 9-23; David M. Burton, pp. 33-57 |
6 | Ara Sınav I | |
7 | Kentleşme: İlk Kent Toplumlarında Uygulamalı Matematik: Sümer and Babil Uygarlıkları | R. Lerner, "Western Civilizations: Their History and Their Culture"pp. 119-138; W.W. Rouse Ball, "Mathematical Recreations and Essays"10-25 |
8 | Antik Mısır: Din, Astronomi ve Matematik | R. Lerner, "Western Civilizations: Their History and Their Culture" pp. 113-139; W.W. Rouse Ball, "Mathematical Recreations and Essays"pp. 27-40 |
9 | Antik Yunan Uygarlığı I: Demokratikleşme Süreci ve Kültürel Sonuçları | R. Lerner, "Western Civilizations: Their History and Their Culture" pp. 157-168; W.W. Rouse Ball, "Mathematical Recreations and Essays" pp.41-96 |
10 | Antik Yunan Uygarlığı II: Mitoloji, Din ve Çoktanrıcılık | R. Lerner, "Western Civilizations: Their History and Their Culture" pp. 355-366,W.W. Rouse Ball, "Mathematical Recreations and Essays" pp. 109-117 |
11 | Antik Batı’da ilk Felsefi Akımlar ve Matematiksel Düşünce I: Akılcılık (Miletos Ekolü’nden Aristotales’e) | R. Lerner, "Western Civilizations: Their History and Their Culture" pp. 425-457,W.W. Rouse Ball, "Mathematical Recreations and Essays" pp. 165-214 |
12 | Antik Batı’da ilk Felsefi Akımlar ve Matematiksel Düşünce II: Matematik (Atina ve Kyzikos Ekolü) | R. Lerner, "Western Civilizations: Their History and Their Culture" pp. 645-648; W.W. Rouse Ball, "Mathematical Recreations and Essays" 221-289 |
13 | Ara Sınav II | |
14 | Helenistik Dönem ve Cosmopolitanism: İskenderiye Ekolü ve Öğretileri (Öklid, Arşimed ve Apollonius), Antik Roma’da Matematiksel Düşünce | R. Lerner, "Western Civilizations: Their History and Their Culture" pp. 876-892,1092-1097; W.W. Rouse Ball, "Mathematical Recreations and Essays" pp. 291-346,365-392; David M. Burton, "The History of Mathematics: An Introduction" pp. 657-711,1092-1097 |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | Luke Heaton, ''A Brief History of Mathematical Thought'', 2017.ISBN-13:978-0190621766 David M. Burton, ''The History of Mathematics: An Introduction'', New York,7th edition, 2011. ISBN -13:978-0073383156 W. W. Rouse Ball,"Mathematical Recreations and Essays'' 2010. ISBN-13: 978-0486253572 Robert Lerner, et al., ''Western Civilizations: Their History and Their Culture'',13th edition, 1993.ISBN-13:978-0393972009 Luke Hodgkin, ''A History of Mathematics: From Mesopotamia to Modernity'', New York, 2005,ISBN-13:978-0198529378 Carl B. Boyer, ''A History of Mathematics'', 2nd edition,1991.ISBN-13:978-0471543978 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
2
|
50
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
3
|
42
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
8
|
8
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
2
|
24
|
48
|
Final Sınavı |
1
|
34
|
34
|
Toplam |
180
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Temel matematik, uygulamalı matematik veya istatistik kuramlarına ve uygulamalarına hâkim olur. |
X | ||||
2 | Matematik veya istatistik alanlarında edindiği ileri düzey bilgi ve becerilerini kullanarak verileri yorumlar, sorunları tanımlar, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
X | ||||
3 | Disiplinler arası yaklaşımla, matematik veya istatistiği gerçek yaşamda uygular ve kendi potansiyelini keşfeder. |
X | ||||
4 | Matematik veya İstatistik alanında edindiği ileri düzeyde bilgi ve becerilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
X | ||||
5 | Kuramsal ve teknik bilgilerini detaylı olarak uzman olan veya olmayan kişilere rahatça aktarır. |
|||||
6 | Matematik veya istatistik alanlarında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar. |
|||||
7 | Matematik veya istatistik alanlarında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır. |
|||||
8 | Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular. |
|||||
9 | Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur. |
|||||
10 | Soyut düşünce yapısına hâkim olarak, somut olayları bağlar ve çözüm üretir, veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Matematik veya İstatistik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER

48 Saatlik ‘Matematik’ Maratonu
Milli Eğitim Bakanlığı’nın matematik derslerini keyifli hale getirerek öğrenmeyi kolaylaştırmak hedefiyle başlattığı ‘Matematik Seferberliği’ne İzmir’den destek geldi.

İEÜ’lü profesöre Yunanistan’dan büyük onur
Matematik ve istatistik alanında Türkiye’nin önde gelen isimlerinden biri olan İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Fen-Edebiyat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. İsmihan Bayramoğlu, Yunanistan

‘Dünya Matematik ve Pi Günü’ne özel etkinlik
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Matematik Bölümü, farklı üniversitelerden akademisyen ve öğrencilerin katılımıyla online olarak “Dünya Matematik ve Pi Günü” kutlaması gerçekleştirdi.