
FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Matematik
MATH 240 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Mühendisler için Olasılık
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
MATH 240
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
|
|||||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||||
Dersin Türü |
Servis Dersi
|
|||||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Anlatım / Sunum | |||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere olasılık ve rassal süreçlerin temel ve bazı ileri kavramlarını tanıtmaktır |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste olasılıkla ilgili bazı önemli teoremler incelenmektedir. Ayrıca rassal değişkenlerin ve olasılık dağılımlarının uygulamaları tartışılmaktadır. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Örnek uzay ve olaylar | Ronald E. Walpole, Raymond H. Myers, Sharon L. Myers, Keying Ye, “Olasılık”, bölüm 2 Probability and Statistics for Engineers and Scientists, 9. Baskı (United States of America: Pearson, 2017), 55-63. |
2 | Olaylar ve sayma metotları | Ronald E. Walpole, Raymond H. Myers, Sharon L. Myers, Keying Ye, “Olasılık”, bölüm 2 Probability and Statistics for Engineers and Scientists, 9. Baskı (United States of America: Pearson, 2017), 58-71. |
3 | Sayma metotları, bir olayın olasılığı ve ekleme kuralları | Ronald E. Walpole, Raymond H. Myers, Sharon L. Myers, Keying Ye, “Olasılık”, bölüm 2 Probability and Statistics for Engineers and Scientists, 9. Baskı (United States of America: Pearson, 2017), 64-79. |
4 | Ekleme kuralları, bir olayın koşullu olasılığı | Ronald E. Walpole, Raymond H. Myers, Sharon L. Myers, Keying Ye, “Olasılık”, bölüm 2 Probability and Statistics for Engineers and Scientists, 9. Baskı (United States of America: Pearson, 2017), 76-89. |
5 | Bayes’ kuralı, Rassal değişken konsepti ve kesikli olasılık dağılımları | Ronald E. Walpole, Raymond H. Myers, Sharon L. Myers, Keying Ye, “Olasılık”, bölüm 2 Probability and Statistics for Engineers and Scientists, 9. Baskı (United States of America: Pearson, 2017), 92-97, 101-106. |
6 | Ara Sınav I | |
7 | Kesikli ve sürekli olasılık dağılımları | Ronald E. Walpole, Raymond H. Myers, Sharon L. Myers, Keying Ye, “Rassal değişkenler ve olasılık dağılımları”, bölüm 3 Probability and Statistics for Engineers and Scientists, 9. Baskı (United States of America: Pearson, 2017), 104-111. |
8 | Ortak olasılık dağılımları | Ronald E. Walpole, Raymond H. Myers, Sharon L. Myers, Keying Ye, “Rassal değişkenler ve olasılık dağılımları”, bölüm 3 Probability and Statistics for Engineers and Scientists, 9. Baskı (United States of America: Pearson, 2017), 114-124. |
9 | Rassal değişkenin beklenen değeri ve varyansı | Ronald E. Walpole, Raymond H. Myers, Sharon L. Myers, Keying Ye, “Matematiksel Beklenti”, bölüm 4 Probability and Statistics for Engineers and Scientists, 9. Baskı (United States of America: Pearson, 2017), 131-147. |
10 | Binom ve çok terimli dağılımlar | Ronald E. Walpole, Raymond H. Myers, Sharon L. Myers, Keying Ye, “Bazı kesikli olasılık dağılımları”, bölüm 5 Probability and Statistics for Engineers and Scientists, 9. Baskı (United States of America: Pearson, 2017), 163-170. |
11 | Ara Sınav II | |
12 | Hipergeometrik, negatif binom, geometrik ve poisson dağılımı | Ronald E. Walpole, Raymond H. Myers, Sharon L. Myers, Keying Ye, “Bazı kesikli olasılık dağılımları”, bölüm 5 Probability and Statistics for Engineers and Scientists, 9. Baskı (United States of America: Pearson, 2017), 172-184. |
13 | Tekdüze, normal, normal eğrisi altında kalan alanlar, normal dağılım uygulamaları, üstel dağılımları | Ronald E. Walpole, Raymond H. Myers, Sharon L. Myers, Keying Ye, “Bazı sürekli olasılık dağılımları”, bölüm 6 Probability and Statistics for Engineers and Scientists, 9. Baskı (United States of America: Pearson, 2017), 191-205. |
14 | Tekdüze, normal, normal eğrisi altında kalan alanlar, normal dağılım uygulamaları, üstel dağılımları | Ronald E. Walpole, Raymond H. Myers, Sharon L. Myers, Keying Ye, “Bazı sürekli olasılık dağılımları”, bölüm 6 Probability and Statistics for Engineers and Scientists, 9. Baskı (United States of America: Pearson, 2017), 191-205. |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | Ronald E. Walpole, Raymond H. Myers, Sharon L. Myers, Keying Ye, Probability and Statistics for Engineers and Scientists, 9th Edition (United States of America: Pearson, 2017). ISBN-13: 978-0134115856 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | William Navidi, Statistics for Engineers and Scientists, 5th Ed. (United States of America: Mc-Graw Hill, 2019) ISBN-13: 978-1260547887
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
2
|
20
|
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
50
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
50
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
50
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
3
|
42
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
2
|
10
|
20
|
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
30
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
40
|
Toplam |
180
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Temel matematik, uygulamalı matematik veya istatistik kuramlarına ve uygulamalarına hâkim olur. |
X | ||||
2 | Matematik veya istatistik alanlarında edindiği ileri düzey bilgi ve becerilerini kullanarak verileri yorumlar, sorunları tanımlar, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
X | ||||
3 | Disiplinler arası yaklaşımla, matematik veya istatistiği gerçek yaşamda uygular ve kendi potansiyelini keşfeder. |
X | ||||
4 | Matematik veya İstatistik alanında edindiği ileri düzeyde bilgi ve becerilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
X | ||||
5 | Kuramsal ve teknik bilgilerini detaylı olarak uzman olan veya olmayan kişilere rahatça aktarır. |
X | ||||
6 | Matematik veya istatistik alanlarında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar. |
|||||
7 | Matematik veya istatistik alanlarında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır. |
|||||
8 | Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular. |
|||||
9 | Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur. |
|||||
10 | Soyut düşünce yapısına hâkim olarak, somut olayları bağlar ve çözüm üretir, veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Matematik veya İstatistik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER

48 Saatlik ‘Matematik’ Maratonu
Milli Eğitim Bakanlığı’nın matematik derslerini keyifli hale getirerek öğrenmeyi kolaylaştırmak hedefiyle başlattığı ‘Matematik Seferberliği’ne İzmir’den destek geldi.

İEÜ’lü profesöre Yunanistan’dan büyük onur
Matematik ve istatistik alanında Türkiye’nin önde gelen isimlerinden biri olan İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Fen-Edebiyat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. İsmihan Bayramoğlu, Yunanistan

‘Dünya Matematik ve Pi Günü’ne özel etkinlik
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Matematik Bölümü, farklı üniversitelerden akademisyen ve öğrencilerin katılımıyla online olarak “Dünya Matematik ve Pi Günü” kutlaması gerçekleştirdi.