FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Matematik
IAED 340 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Evrensel Tasarım
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
IAED 340
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Servis Dersi
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders, Evrensel Tasarım kuramları ile ilgili bir temel edindirmeyi amaçlar. Evrensel Tasarım farkındalığının kazanılması ile kullanıcı odaklı tasarım yaklaşımı olduğu, tasarım bittikten sonra üzerine eklenecek bir olgu olmadığı kuram ve örnekler üzerinden gösterilmektedir. Evrensel Tasarım’ın tarihçesiyle başlayan ders, Engelsiz Tasarım ve Erişilebilir Tasarım tanımlarından sonra, kuram, kural ve uygulamalarıyla devam etmektedir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders kapsamında bireysel şekilde çeşitli ölçekteki mekânlar incelenmekte ve “evrensel” şekilde tekrar tasarlanmaktadır. Ergonomi altyapısıyla paralel şekilde tartışılan konular, sadece tekerlekli sandalye kullananların değil, her tür insanın rahat edebileceği, eşit koşullarda kullanabileceği mekânlar tasarlamak konusunda temelleri verir. Evrensel Tasarım, tasarım eğitiminde sıklıkla atlanan önemli bir konudur. Evrensel Tasarım’ın, projenin yaratıcılığına karşı duran, ve engelliler için zorunlu şekilde projeye uygulanması gereken steril bir gereklilik olduğu anlayışından vazgeçilerek, yaş, beceri, cinsiyet ayırt etmeksizin dahil eden bir yaklaşım olduğu anlayışının edinilmesi hedeflenmektedir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Evrensel tasarıma giriş | |
2 | Evrensel tasarım ilkeleri | Okuma: The Universal Design File: Designing for People of All Ages and Abilities , UDF.12.98, Molly Story, James Mueller, and Ron Mace, 1998, 164 pp.* (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pudfiletoc.htm) |
3 | Ergonomi, antropometri, biyomekanik, insan fizyolojisi | Dul & Weerdmeester " Ergonomics for Beginners ", Chapter 1-2 |
4 | Ergonomi, insan duruş ve hareketleri | Dul & Weerdmeester " Ergonomics for Beginners ", Chapter 1-2 |
5 | Evrensel yaklaşım, insan faktörü, çevresel faktörler | Okuma: R.L. Mace, G.J. Hardie,and J.P.Place, Accessible Environments: Toward Universal Design, Center for Universal Design (1991) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/docs/ACC%20Environments.pdf) |
6 | Ev ortamında evrensel tasarım | Okuma: Housing for the Lifespan of All People, Center for Universal Design (1994) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/docs/housing%20for%20lifespan.pdf) Reading: Visit-ability:An Approach to Universal Design in Housing (http://idea.ap.buffalo.edu//Publications/pdfs/VisBkVer3703.pdf) |
7 | Çalışma ortamında evrensel tasarım | Okuma: Case Studies on Universal Design , Center for Universal Design (1998) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pud.htm) |
8 | Vize sınavı | Önceki derslerin gözden geçirilmesi |
9 | Dış ortamda ve kamu alanlarında evrensel tasarım | Okuma: Case Studies on Universal Design , Center for Universal Design (1998) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pud.htm) |
10 | Ulaştırmada evrensel tasarım | Okuma: Case Studies on Universal Design , Center for Universal Design (1998) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pud.htm). Arazi Çalışması teslimi |
11 | Sunumlar | Öğrenci sunumları |
12 | Sunumlar | Öğrenci sunumları |
13 | Öğretim ortamında evrensel tasrım, sağlık ortamında evrensel tasarım | Okuma: Case Studies on Universal Design , Center for Universal Design (1998) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pud.htm) |
14 | Evrensel tasarım standartları | Ödev teslimi |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | R.L. Mace, G.J. Hardie,and J.P.Place, Accessible Environments: Toward Universal Design, Center for Universal Design (1991) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/docs/ACC%20Environments.pdf) |
Önerilen Okumalar/Materyaller | 1. Reading: Case Studies on Universal Design , Center for Universal Design (1998) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pud.htm) 2.Housing for the Lifespan of All People, Center for Universal Design (1994) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/docs/housing%20for%20lifespan.pdf) 3. M.Story, The Universal Design File: Designing for People of All Ages and Abilities, Center for Universal Design (1998) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pudfiletoc.htm) 4. W.F.E.Preiser and K.H. Smith, Universal Design Handbook, McGraw-Hill (2001) 5. E.Steinfeld and J.Maisel, Universal Design, John Wiley & Sons (2012) 6. J. Dul and B. Weerdmeester, Ergonomics for Beginners, 3rd Edition, Taylor&Francis (2008) 7. G.Salvendy, handbook of Human Factors and Ergonomics, 4th Edition, John Wiley & Sons (2012) 8.C. Stephanidis, The Universal Access Handbook, CRC Press ( 2009) 9.Visit-ability:An Approach to Universal Design in Housing (http://idea.ap.buffalo.edu//Publications/pdfs/VisBkVer3703.pdf) |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması |
1
|
10
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
5
|
70
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
30
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
1
|
16
|
Arazi Çalışması |
1
|
7
|
7
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
8
|
8
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
4
|
4
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
7
|
7
|
Final Sınavı |
1
|
10
|
10
|
Toplam |
100
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Temel matematik, uygulamalı matematik veya istatistik kuramlarına ve uygulamalarına hâkim olur. |
|||||
2 | Matematik veya istatistik alanlarında edindiği ileri düzey bilgi ve becerilerini kullanarak verileri yorumlar, sorunları tanımlar, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
|||||
3 | Disiplinler arası yaklaşımla, matematik veya istatistiği gerçek yaşamda uygular ve kendi potansiyelini keşfeder. |
|||||
4 | Matematik veya İstatistik alanında edindiği ileri düzeyde bilgi ve becerilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
|||||
5 | Kuramsal ve teknik bilgilerini detaylı olarak uzman olan veya olmayan kişilere rahatça aktarır. |
|||||
6 | Matematik veya istatistik alanlarında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar. |
|||||
7 | Matematik veya istatistik alanlarında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır. |
|||||
8 | Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular. |
|||||
9 | Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur. |
|||||
10 | Soyut düşünce yapısına hâkim olarak, somut olayları bağlar ve çözüm üretir, veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Matematik veya İstatistik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
'Matematik'te Dünya Listesinde
İspanya merkezli derecelendirme kuruluşu Scimago Institutions Ranking, öğretim üyelerinin uluslararası çalışmaları, yayın sayıları ve bölümün eğitim içerikleri gibi birçok kriterlerde yaptığı detaylı
IX.Kadın Matematikçiler Derneği Çalıştayı
IX.Kadın Matematikçiler Derneği Çalıştayı 03-05 Mayıs 2024 tarihleri arasında İzmir Ekonomi Üniversitesi ev sahipliğinde İzmir'de yapılacaktır. Detaylı bilgi ve başvuru için: https://tkmd.org/wp/wp-content/uploads/Calistay9/index.html
2009 Mezunumuz Güney Marmara Kalkınma Ajansı'na (GMKA) Genel Sekreter Olarak Atandı
Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı (DOKA) Genel Sekreteri Onur Adıyaman, Güney Marmara Kalkınma Ajansı'na Genel Sekreter olarak atandı.
Genç Matematikçiler Ödüllerini Aldı
İlkokul, ortaokul ve lise dönemindeki öğrencilerin matematiğe olan ilgisini artırmak amacıyla düzenlenen Türkiye Matematik Yarışması’nın ödül töreni, İzmir Ekonomi Üniversitesi’nin (İEÜ) ev