GEHU 302 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Popüler Kültür
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
GEHU 302
Güz/Bahar
3
0
3
6

Ön Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(lar)ı -
Dersin Amacı Dersin amacı öğrencilerin popüler kültür ve popüler kültürün toplum üzerindeki rolü hakkında eleştirel düşünmelerini sağlamaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Popüler kültür ürünlerinin eleştirel okumasını yapabileceklerdir
  • Popüler kültürü tarihsel bir olgu olarak algılamaya başlayacaklardır
  • Popüler kültürün diğer kültür ve güç ilişkileri ile olan bağlantıları üzerine yorum yapabilecekledir
  • Popüler kültürü özelde metinler üzerinden ve genel olarak tartışabilecek ve eleştirebileceklerdir
  • Popüler kültür analizi üzerine çeşitli yaklaşımları tartışabilecek ve eleştirebileceklerdir
Tanımı Bu ders popüler kültürü ve hayatımızdaki rolünü analiz etmeyi ve tartışmayı içermektedir. Popüler kültüre dair ana teorileri (major theories) ve güncel tartışmaları farklı örneklerle ilişkilendireceğiz. Ayrıca Türkiye’de üretilen popüler kültüre yakından bakarak onu daha geniş bağlamda değerlendireceğiz. Ders, ders anlatımı, gösterim ve tartışmalardan oluşacak ve güncel film, televizyon, reklam ve yeni medya örnekleri ile etkileşime geçeceğiz.

 



Ders Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse Giriş
2 Konu: Popüler kültür nedir? Popüler kültür ve “yüksek” kültür ayrımı neden problemlidir? J. Storey, Cultural Theory and Popular Culture, London and New York: Routledge, 2018. Bölüm 1, S. 1-17. Stuart Hall, “Notes on Deconstructing the “Popular”” içinde R. Guiz and O. Z. Cruz, Popular Culture: A Reader, London, California, New Delhi: Sage Publications. S. 64-71.
3 Kültür ve “yığınlar” R. Williams, “Culture and Masses”, içinde R. Guiz and O. Z. Cruz, Popular Culture: A Reader, London, California, New Delhi: Sage Publications. S. 25-32. D. Macdonald, içinde R. Guiz and O. Z. Cruz, Popular Culture: A Reader, London, California, New Delhi: Sage Publications. “A Theory of Mass Culture, S. 39-46.
4 Culturalism: Hoggart, Williams, Thompson, Hall ve Whannel. Örnek: Opera ve klasik müziğin reklamlarda kullanımı J. Storey, Cultural Theory and Popular Culture, London and New York: Routledge, 2018. Bölüm 3, S. 38-60.
5 Marksizm’ler: Frankfurt Okulu, Althusser, Gramsci, post-Marksizm ve kültürel çalışmalar Gösterim: Pop müzik videoları J. Storey, Cultural Theory and Popular Culture, London and New York: Routledge, 2018. Bölüm 4, S.61-94.
6 Yapısalcılık ve Post-yapısalcılık Gösterim: Kurtlarla Dans-Dances with Wolves (1990) J. Storey, Cultural Theory and Popular Culture, London and New York: Routledge, 2018. Bölüm 6, S. 116-139.
7 Ara sınav
8 Toplumsal Cinsiyet ve Cinsellik Örnek: Bitch Dergisi: Popüler Kültüre Feminist bir Cevap J. Storey, Cultural Theory and Popular Culture, London and New York: Routledge, 2018. Bölüm 8, S. 152-186.
9 Postmodernizm: Postmodern teoriler. Sanat ve popüler kültür. Örnek: Banksy’nin çalışmaları J. Storey, Cultural Theory and Popular Culture, London and New York: Routledge, 2018. Bölüm10, S.204-236. W. Ellsworth-Jones, Banksy: The Man Behind the Wall, Aurum Press Ltd, 2012
10 Sosyal medya ve sosyal değişim Gösterim: Belgesel “Fault Lines - History of an occupation”, Al Jazeera, 2012. J. S. Juris, "Reflections on #Occupy Everywhere: Social media, public space, and emerging logics of aggregation", American Ethnologist, Volume 39 Number 2 May 2012. J. Burgess and J. Green, YouTube: Online Video and Participatory Culture, Cambridge: Polity, 2009. Bölüm 3: “YouTube’s Popular Culture”
11 Türkiye’de Popüler Kültür 1: Arabesk, müzik ve ötesi Gösterim: Belgesel: Crossing the Bridge: The Sound of Istanbul, Director: Fatih Akın Meral Özbek: “Arabesk Culture: A Case of Modernization and Popular Identity” in Rethinking Modernity and National Identity in Turkey, ed. Sibel Bozdoğan and Reşat Kasaba, 1997.
12 Türkiye’de Popüler Kültür 2: İslamcı Bakış Açıları Gösterim: Huzur Sokağı, ATV, 2012-2015. A. Saktanber, "We pray like you have fun": New Islamic Youth in Turkey between Intellectualism and Popular Culture", İçinde, Fragments of Culture, D. Kandiyoti and A. Saktanber (eds). London,New York: I.B. Tauris, 2002. S. 254-276. M. Stokes, “New Islamist popular culture in Turkey”, İçinde Music, Culture and Identity in the Muslim World: Performance, Politics and Piety, ed. K. Salhi. London: Routledge, 2013. Bölüm 1.
13 Final sınavına hazırlık ve tartışma
14 Sonuç ve Değerlendirme
15 Dönemin gözden geçirilmesi
16 Dönemin gözden geçirilmesi

 

Dersin Kitabı
Diğer Kaynaklar

Derste yararlanılacak olan diğer kaynaklar yukarıda listelenmiştir. 

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayı Katkı Payı %
Derse Katılım
1
20
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınav / Sözlü Sınav
1
30
Final Sınavı / Sözlü Sınav
1
50
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
2
50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
50
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
Sınav haftası dahil değildir. 16 x uygulama/lab ders saati
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
2
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınavlar / Sözlü Sınavlar
1
30
Final / Sözlü Sınav
1
40
    Toplam
150

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Temel matematik, uygulamalı matematik ve istatistik kuramlarına ve uygulamalarına hakim olmak,
2 Matematik ve istatistik alanındaki edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek,
3 Sorunları tanımlayabilmek, analiz edebilmek ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretebilmek,
4 Disiplinlerarası yaklaşımla, matematiği ve istatistiği gerçek yaşamda uygulayabilmek ve uygulama konusunda kendi potansiyellerini keşfedebilmek,
5 Matematiğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilmek ve modelleme yapabilmek ve kendini geliştirebilmek,
6 Kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakabilmek, yenileyebilmek,
7 Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarabilmek,
8 İngilizce’yi ve Avrupa Dil Portföyünden ikinci bir yabancı dili B1 Genel Düzeyinde etkin şekilde kullanabilmek ve bilgi birikimini güncel tutabilmek, yurtiçi ve yurtdışı meslektaşlarıyla rahat bir şekilde iletişim kurabilmek, periyodik litaretürü takip edebilmek,
9 Matematik ve istatistik alanlarında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olmak ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki ez az bir programı etkin şekilde kullanabilmek,
10 Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket edebilmek, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygulayabilmek,
11 Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirebilmek ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olmak,
12 Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilmek ve çözümleri taşıyabilmek, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları incelemek ve yorumlamak,
13 Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yenileyebilmek, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olmak,
14 Matematik ve istatistik alanında edindiği bilgileri ortaöğretim seviyesine uyarlayarak aktarabilmek,
15 Matematik ve istatistik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürmek, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olmak, karar verme sürecine katılmak, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapmak ve yürütmek.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest