GEHU 204 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Temel Felsefe
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
GEHU 204
Güz/Bahar
3
0
3
6

Ön Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı “Rasyonel hayvan nedir?” sorusunu, mantk, bilgi kurami, etik, ve siyaset felsefesi perspektifleri üzerinden sorgulayarak, felsefenin temel kavram ve arguman stratejilerine giriş.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Mantık, bilgi kuramı, etik, ve siyaset felsefesinin temel kavramlarını kullanabilecekler.
  • Eleştirel düşünme ve yazma yeteneklerini kazanıp geliştirecekler.
  • Sosyal Bilimler metinlerini detaylı okuyup, analiz edebilecekler.
  • Argümanları geçerlilik ve öncül önerme kıstaslarını kullanarak değerlendirebilecekler.
  • İnsan eylemlerinin değerlendirilmesinde sonuççuluk, deontoloji, ve erdem etiği teorilerini kullanabilecekler.
  • Betimsel ve normsal önermeler arasındaki farkı algılayıp, siyasi gücün meşrulaştırılması probleminin çözümüne uygulayabilecekler.
  • Klasik ve çağdaş felsefi ve edebi metinleri tanıyacaklar.
Ders Tanımı Bu ders, felsefenin ana bölümlerini belirleyen problemlerin incelenmesini içerir: 1) geçerlilik ve doğru; yaygın mantık yanılgıları, 2) gerekçelendirilmiş doğru inanç olarak bilgi, 3) felsefi ideal ve pratik problem olarak iyi hayat; sonuççuluk, deontoloji, erdemlilik etiği, 4) siyasi meşruluk ve sosyal kontrat teorileri, 5) aklın varsayımlarının tragedya ile sınanması.

 



Ders Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı; felsefeye başlamanın nasıl mümkün olduğu üzerine tartışma. J. L. Borgess, “The Perpetual Race of Achilles and the Tortoise,” pp. 43 47
2 Plato Apology
3 Argüman nedir? Geçerlilik ve doğruluk. Gerekçelendirme biçimleri; çürütme yöntemleri: paralel akıl yürütme, karşı örnek verme, reductio ad absurdum R. Fogelin, Understanding Arguments, pp 45-53 and pp. 405-433.
4 Döngüsel yanılgı, sonucu varsaymak; nedensonuç arasi ilgisizlikten kaynaklanan yanılgı: ad hominem, otoriteye başvurmak. Fogelin, pp. 477 405
5 Zeka ile yapay zekanın “Çin Odası Argümanı” üzerinden karşılaştırılması. Turing, A., 1948, ‘Intelligent Machinery: A Report’, London: National Physical Laboratory; Searle, J., 1980, ‘Minds, Brains and Programs’, Behavioral and Brain Sciences, 3: 417–57
6 ARA SINAV I
7 Epistemolojiye giriş R. Descartes, Meditations on First Philosophy, “Meditations 1 and 2
8 Şüphecilik, bilginin kaynakları, kesinlik, bilgi iddialarına model olarak Cogito. Descartes, Meditations 2 (contn’d) and 3
9 Felsefe ve bilim: bedensel bir varlık olarak düşünen öznenin doğa kanunları üzerinden açıklanması. ILK ÖDEVIN TESLIMI. Janet Richards, Human Nature After Darwin, pp. 4-25 FIRST PAPER DUE
10 Evrim kuramının felsefi bir problem olarak değerlendirilmesi. Richards, pp. 25-51
11 Determinizm, özgür irade, etik bir problem olarak bilim, bilimsel bir problem olarak ahlak. Richards, pp. 126-154
12 Sonuççuluk (Faydacılık), Deontoloji: argümanlar ve eleştiriler. Kant, pp. 274-281; Bennett, pp. 294-306; Bentham, pp. 306-312; Williams pp. 339-345; M. L. K. Jr., Letter from Birmingham Jail.
13 Moral Psychology and Perspectivism. Nietzsche, On the Genealogy of Morals, essays I and II.
14 Rasyonel düşüncenin sorumlulukları, sorunları; düşünen hayvan ve şehir Aristotle, Politics, Bk. 1 1986-2000; Locke, 249-253; Bentham and Mill, 270-274 Levi, If This is a Man.
15 14. haftanın devamı. IKINCI ÖDEVİN TESLİM Levi, Contn’d.
16 Final

 

Dersin Kitabı
Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Derse Katılım
16
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
1
25
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınav / Sözlü Sınav
1
30
Final Sınavı / Sözlü Sınav
1
35
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
65
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
35
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
Sınav haftası dahil değildir. 16 x uygulama/lab ders saati
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
3
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
1
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınavlar / Sözlü Sınavlar
1
20
Final / Sözlü Sınav
1
22
    Toplam
138

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Temel matematik, uygulamalı matematik ve istatistik kuramlarına ve uygulamalarına hakim olmak,
2 Matematik ve istatistik alanındaki edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek,
3 Sorunları tanımlayabilmek, analiz edebilmek ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretebilmek,
4 Disiplinlerarası yaklaşımla, matematiği ve istatistiği gerçek yaşamda uygulayabilmek ve uygulama konusunda kendi potansiyellerini keşfedebilmek,
5 Matematiğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilmek ve modelleme yapabilmek ve kendini geliştirebilmek,
6 Kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakabilmek, yenileyebilmek,
7 Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarabilmek,
8 İngilizce’yi ve Avrupa Dil Portföyünden ikinci bir yabancı dili B1 Genel Düzeyinde etkin şekilde kullanabilmek ve bilgi birikimini güncel tutabilmek, yurtiçi ve yurtdışı meslektaşlarıyla rahat bir şekilde iletişim kurabilmek, periyodik litaretürü takip edebilmek,
9 Matematik ve istatistik alanlarında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olmak ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki ez az bir programı etkin şekilde kullanabilmek,
10 Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket edebilmek, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygulayabilmek,
11 Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirebilmek ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olmak,
12 Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilmek ve çözümleri taşıyabilmek, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları incelemek ve yorumlamak,
13 Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yenileyebilmek, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olmak,
14 Matematik ve istatistik alanında edindiği bilgileri ortaöğretim seviyesine uyarlayarak aktarabilmek,
15 Matematik ve istatistik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürmek, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olmak, karar verme sürecine katılmak, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapmak ve yürütmek.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest